Híres szülöttek, díszpolgárok |
Dr. Béres József A Gödöllői Agrártudományi Egyetemen szerezett diplomát, 1964-ben. A jelenleg Kisvárdán Teichmann Vilmos nevét viselő kutatótelepen végzett sokrétű és szerteágazó kutatásai során fedezett fel számos összefüggést a talajadottságok és bizonyos betegségek között. A mezőgazdasági kutatásai alapul szolgáltak az emberi daganatok és azok járulékos tünetei kezeléséhez. Kutatómunkája eredményeként 1970-ben állította elő az első adag Béres Cseppet. Közismert – az orvosi szakmával, bizonyos politikai körökkel szembeni – szívós küzdelme végén, a igazának beigazolásaképpen 1989-ben alakult mega Béres Rt., amelynek ma már csupán egyik medicináját jelenti a világ több mint félszáz országában forgalmazott Béres Csepp. Sipos István Hazánk legnagyobb vállalatának, a MÁV-nak a vezérigazgatójaként kapta a kitűntetést, dr. Béres József társaságában 1998-ban. Kisvárdán született, vasutas munkaviszonyát 1970-ben, a fényeslitkei állomáson kezdte. Főiskolai tanulmányait 1970-73-ig folytatta Szegeden. A tanulóévek után Záhony Állomásfőnökségre helyezték, ahol a végrehajtó szolgálat különböző munkaköreiben szerzett tapasztalatok után, illetve azok birtokában Záhonyban, s később Eperjeskén állomásfőnök-helyettesi beosztásban dolgozott egészen 1980-ig. ugyanezen esztendő október 1-jén nevezték ki a Záhonyi Üzemigazgatóság üzemviteli igazgatóhelyettesévé. Az üzemigazgatóság vezetésére 1988 januárjában kapott megbízást. Ezen a poszton dolgozott egészen vezérigazgató-helyettesi kinevezéséig. Részlet a díszpolgári cím adományozásakor elhangzott indoklásból: Sipos István jól felkészült, fáradtságot nem ismerő vezető. Közel három évtizedes munkájában kiemelkedő a vasút iránti elkötelezettsége. A vasúti vezetőt 48 éves korában, egy évvel a díszpolgári arany pecsétgyűrű átvétele után, a téli vasutas sztrájk idején ragadta el a kegyetlen halál. Dr. Borbély Károly Első munkaviszonyát 1966-ban, Záhonyban, a MÁV-nál kezdte, majd 1968-tól négy éven át a Kisvárdai Járási Tanácsnál dolgozott. 1972-től aztán két év híján két évtizeden keresztül Záhonyban dolgozott: előbb végrehajtó bizottsági titkárként, majd 1980-tól 1990. december 31-ig tanácselnökként. Munkáját mindig magas fokú elhivatottsággal, felelősségérzettel, s igen nagy ambícióval látta el – olvasható a kitüntetés indoklásában, amelyben a városatyák ekképpen méltatják az egykori tanácselnököt: első számú vezetőként jelentős érdemeket szerzett a település várossá válásában, a különböző testületekkel együttműködve tevékeny közreműködésének köszönhetően alakult ki Záhony arculata és településszerkezete. Ezt a feladatot a település lakosságának közmegelégedésére úgy szervezte és irányította, hogy egyidejűleg Záhony megőrizte korábbi arculatát és jellegét is, ugyanakkor harmonikusan illeszkedett a városi követelményeknek megfelelő modern városközponthoz. Ebben az időszakban valósultak meg azok a beruházások, amelyek ma elengedhetetlen ismérvei a mai városnak. Dr. Borbély Károly igazi lokálpatriótaként szolgálta Záhonyt, ugyanakkor ezen túlmenően előkészítő munkájával segítette a társközségek önálló arculatának megőrzését. Rigó Zoltán A vasutas-berkeken belül nevet és elismerést szerzett Rigó Zoltán a Záhonyhoz közeli Dombrádon született, s az egyetemi évek után került a határtelepülésre, az akkori Fűtőház Főnökséghez, ahol mozdonyreszortosként dolgozott. Később a Debreceni Vasút-igazgatóságon tevékenykedett, de 1978-ban visszakerült Záhonyba, ahol a körzeti üzemfőnökséget vezette 1980-ig, amikor a Záhonyi Üzemigazgatóság vezetőjévé nevezik ki. Munkája során sokat tett a vasút és környezete fejlesztéséért. Az ő tevékenységének köszönhetően valósult meg akkoriban nagyon sok beruházás Záhonyban és az igazgatósághoz tartozó további települések területén – fogalmazták meg a cím indoklásában a városatyák 2000-ben. Igazgatóként szorgalmazta a MÁV bérlakás-építési programját és ezáltal a fiatal, tehetséges szakemberek letelepedését Záhonyban. A vasúttársaság lakásépítési Egyik kezdeményezője volt a záhonyi uszoda és az oktatási és művelődési központ építésének, s alapító tagja volt a műszaki értelmiségi klubnak. 1994-1997-ig töltötte be a MÁV Rt. Vezérigazgatói posztját. Később a MÁV ausztriai képviseletének vezetőjeként is mindent elkövetett Záhony Dr. Gyüre Zoltán Az idősebb záhonyiak körében közismert ember volt dr. Gyüre Zoltán orvos. Ez nem is csoda, hiszen a doktor úr záhonyi családok generációit gyógyította, istápolta a felnőttet, gyermeket és idős embert betegségben, hiszen egész életében Záhonyban, illetve a település környékén volt körzeti orvos. A munkában fáradhatatlan volt, de alapos és körültekintő gyógyító tevékenysége mellett másra is figyelt: felismerte a tehetséges gyermekeket, és segítette őket tanulmányaik során. Tisztelték, szerették és becsülték az emberek, mert a legnehezebb, legellentmondásosabb időkben is ember tudott lenni és ember tudott maradni. Záhony törzslakossága jól ismerte, és mind a mai napig tisztelettel említik nevét. Lakásuk kisajátítása után Budapestre költözött dr. Gyüre Zoltán családja, de fővárosi polgárként is rendszeresen ellátogatott a településre, ahol rendre felkereste kedves barátait és ismerőseit. Az elismerést posztumusz-díjként vették át hozzátartozói. Sírja a záhonyi köztemetőben van. Vass Béláné Vass Béláné 1974. október 1-je óta tanít a záhonyi általános iskolában. 1978-ban Záhonyba „hozta” a Munkás- és Ifjúmunkáskórusok Fesztiválját, amely rendezvény hozzájárult a helyi felnőtt-énekkar megmaradásához és fejlődéséhez. Az általános iskolában ő alakította ki az ének-zene szaktantermet, többekkel együtt ő is szorgalmazta, hogy zeneiskola létesüljön a településen, hogy a záhonyi gyermekek is részesülhessenek a művészi zene értékeiből. Jelenleg az általános iskolában gyermekkórust vezet, a középiskolában ifjúsági énekkart palléroz. Nagyon szívéhez nőtt a nyugdíjasklub keretében szerveződött hagyományőrző együttes, de a közvélemény leginkább mégis a messze földön is méltán elismert Főnix kórus vezetőjeként ismeri. Eddig végzett tevékenységéért számos elismerést vehetett át, közöttük miniszteri dicséretet, A szocialista kultúráért kitűntetést, valamint 1998-ban, Záhonyban, A köz szolgálatáért járó plakettet, illetve 2002-ben a Díszpolgári címet. Varga Sándor 1924. október 7-én született Újfehértóm, ahol édesapja kántortanítóként szolgált. Édesapja korán meghalt, testvéreivel együtt árván maradt, s a három gyermek árvaotthonba került. Itt végezte el az általános és a középiskolát. 1953-ban tette le a papi vizsgát, 1952-1959-ig több településen szolgált segédlelkészként: Nagyrábé, Csökmő, Berettyóújfalu, Kaba, Püspökladány és Törökszentmiklós voltak főbb segédlelkészi állomáshelyei. 1959-1964-ig Szentpéterszeg megválasztott lelkipásztora volt. 1964-től egészen 1994-ig volt Záhony és Győröcske települések lelkipásztora. Itt is telepedett le a városban. Nyugdíjas éveiben is aktívan segítette a közéletet, miközben végezte Munkáját mindenkor a hűség és pontosság jellemezte. Harminchat évet élt feleségével, házasságukból egy fiúgyermek született. A posztumusz-díjat hagyományosan a várossá avatás évfordulóján vehette át hozzátartozója 2002-ben. A néhai lelkipásztort– elsőként – a záhonyi köztemetőben kialakított díszsírhelyen helyezték örök nyugalomra. Dr. Lőrincz Sándor Dr. Lőrincz Sándor 1939-ben született Dunaszentgyörgyön. Általános iskoláit Szekszárdon végezte. A vasútforgalmi Technikumban érettségizett Szegeden. 1958-tól a MÁV-nál dolgozott a Pécsi Vasútigazgatóság több állomásán, 1966-tól Záhonyban több beosztásban. Munka mellett elvégezte az Állam és Jogtudományi Egyetemet Szegeden. Tevékenyen részt vett az Üzemfőnökség, majd az Üzemigazgatóság kialakításában. 1977-től igazgató helyettes. 1990-től 1996-ig igazgató. Ebben az időszakban évi 12-14 millió tonna áru mozgott Záhonyon Kialakította Záhony kereskedelmi rendszerét, kapcsolatait. Jelentős érdemei voltak az Üzemigazgatóság elfogadásában a vasúton belül és a fuvaroztató felek körében. Nagyon jó munkakapcsolatot alakított ki az Uzsgorodi Aligazgatósággal a Lvovi Vasútigazgatósággal, Csap vasúti és közigazgatási Személyzeti munkája eredményeként több százra emelkedett a felsőfokú végzettségű dolgozók száma. 1985-ben megválasztották tanácstagnak és a Nagyközségi Tanács VB tagjának. Egyik feladata volt a kapcsolatépítés és tartás a vasút és a közigazgatás között. Jelentős szerepet vállalt a település és a MÁV dolgozók életkörülményeinek alakításában és színvonalának emelésében. Kapcsolatai révén elérte új üzletek nyitását a településen (Csillag Csemege, Zöldséges üzlet, stb.). felügyelte az uszoda építését, a Kultúrház felújítását, a ZVSC fejlesztését és működését, a középiskola építését és beindítását (óraadást is vállalt), utak, járdák építését, fenntartását, óvoda-bölcsőde működését, gáz bevezetését. Eredményesen dolgozott külkereskedelmi vállalatok, szállítmányozó cégek Záhonyban történő megtelepedése érdekében (Compack, Raaberspeed, Chemolimpex, Medimpex stb.). Sokat tett a várossá történő átalakulás érdekében (orvosi rendelő, orvosok idetelepítése, rendőrkapitányság Széleskörű közszereplői munkájáért Záhony nagyközségtől a Záhony településért emléklapot, a Megyei Önkormányzat Elnökétől 1996-ban a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyéért emlékérem kitűntetést kapta. A vasúton Záhonyban végzett munkájáért a Magyar Köztársaság elnökétől 1996-ban a Magyar Köztársaság Emlékérem (arany fokozat) kitűntetést kapta. Illetve 2008-ban neki adományozták a „Záhony Város Díszpolgára” címet is. Kovács Imre Kovács Imre 1964-ben, Szombathelyen született. 1987-ben elvégezte a Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem közlekedés-szállítmányozási 1995 és 1999 között a társaság értékesítési osztályának vezetőjeként részt vállalt a vállalat magyar és külföldi akvizíciós tevékenységének irányításában, új irányvonat rendszerek és projektek szervezésében. 2000-től a GySEV kereskedelemért és üzemeltetésért felelős igazgatóhelyetteseként a cég piaci pozíciójának erősítésével és a forgalmak zökkenőmentessé tételével foglalkozott. Ezen időszak alatt a cég történetének legnagyobb forgalmát érte el. Az utolsó itt töltött évében a Rail Cargo 2003. január 1-jétől bízták meg a Magyar Államvasutak Rt. Árufuvarozási Üzletágának vezetésével. Ez idő alatt az üzemeltetés, a kereskedelem, a kontrolling és az árufuvarozási bevétel ellenőrzési területek koordinálásával foglalkozott. Aktív szereplője volt az üzletág önálló társaságba történő kiszervezésének. A szervezet 2006. január elsejétől, mint önálló vállalat folytatta működését, ettől kezdve Kovács Imre a MÁV Cargo Zrt. Kereskedelmi és üzemeltetési vezérigazgató-helyettese. Ezt követően – és jelenleg is – hatáskörébe tartozik a vasúti árufuvarozási-, szállítmányozási-, logisztikai- és a kapcsolódó kiegészítő szolgáltatások kereskedelmi és üzemeltetési feladatainak irányítása, összehangolása a teljes MÁV Cargo vállalatcsoport szintjén. Kozák Bár elkötelezett vasúti szakember, az árufuvarozás jövőjét a különböző szállítási ágak együttműködésében látja, a kombinált árufuvarozás szószólója. Korábbi romániai kereskedelmi megbízatásának, aktív nemzetközi szerepvállalásának és kiváló német nyelvtudásának is köszönhető, hogy az árufuvarozás jövőjét nem a szűk nemzeti határok közé szorítva képzeli el. Regionális, sőt összeurópai szinten gondolkodik a vasúti árufuvarozási Kovács Imrének – aki jelenleg a MÁV Cargo Zrt. Kereskedelmi és üzemeltetési vezérigazgatója – 2002-ben a Gazdasági és Közlekedési
|